Sunday, July 5, 2009

Bila jari menari riang, hati masih berlagu pilu.. - Part 1

Apa itu takdir?

Aku sangat curious nak tahu apakah bezanya takdir dan nasib. Apakah takdir itu boleh diubah? Apakah usaha kita boleh menjuruskan kepada takdir kita? Ataupun memang takdir itu sudah tidak boleh diubah walau bagaimana hebat sekali pun kita berusaha merubahnya? Sebagai seorang Muslim, wajib untuk aku mempercayai Qada' dan Qadar dari Allah s.w.t dan sememangnya aku percaya penuh akan itu. Pertikaiannya sekarang, dalam kekeliruan hidup yang tiada jelas perjalanannya, apakah takdir itu boleh diubah? Jika ya, di manakah letaknya asas takdir sebelum perubahan itu? Masihkah ia dipanggil takdir?

Ramai yang selalu meletakkan sesuatu yang terjadi sebagai takdir mereka. Walhal, kronologi kejadian itu adalah musibah dari perbuatan atau keputusan mereka sendiri. Tentunya mereka mempunyai beberapa pilihan. Dan jika mereka mengambil pilihan 1 sebagai contoh, pilihan satu itu lah takdir mereka. Jika mengambil pula pilihan 2, itu lah pula takdir mereka. Jadi, yang mana satu takdir mereka? Adakah ianya ditetapkan atau dipilih?

Terlalu banyak persoalan yang berlegar di benak pemikiran aku tentang hal ini. Jadi, aku ambil sedikit masa untuk search sedikit sebanyak tentang definasi takdir itu sendiri.

"Taqdir Allah adalah ketentuan yang telah Allah tetapkan. Bahkan jauh sebelum semua makhluq diciptakan, Allah telah menuliskan semua taqdir makhluqnya dari permulaan masa hingga hari akhir."
(http://nh4w1r.blogspot.com)


"Takdir ialah ketetapan Allah ke atas makhluknya samada baik atau tidak baik. Allah telah selesaikan takdir setiap makhluk 50 ribu tahun sebelum langit dicipta."
(http://nasbunnuraini.wordpress.com)


Ramai yang berpendapat takdir itu ditentukan, tetapi masih boleh diubah oleh kita. Aku suka sekali untuk bersetuju dengan pendapat tersebut. Tetapi bagaimana jika ianya tidak boleh diubah lagi sekalipun sudah berusaha mengubahnya? Sekali lagi, apakah ia dipanggil takdir? Atau tiada rezeki atau belum sampai masanya. Jika tiada rezeki, apakah takdir itu sebetulnya tidak boleh diubah? Atau bagaimana?

Aku terus mencari jawapannya..

Sedang jari-jemariku ligat menari di keyboard, hati ku masih berlagu pilu...

0 comments: