Monday, July 6, 2009

Bila jari menari riang, hati masih berlagu pilu.. - Part 2

1st Class Degree?

Diri terasa macam budak tak habis SPM walaupun menggenggam segulung ijazah. Bukan ijazah tak siap, tapi 1st Class Degree with Honour. Di mana nak ukur kehebatan ijazah itu? Bukan kah diukur pada kehebatan kerjaya? Tapi bagi aku tu semua idealisme lapuk. Ada ijazah pun belum tentu berakhir dengan kerjaya yang mantap. Tak sekolah pun bukan bererti tak boleh berjaya. Ijazah dan pelajaran adalah satu aset dan bukan nya jaminan untuk mendapat kerjaya yang hebat. Aset ini mungkin berguna untuk menambahbaikkan potensi yang ada pada diri kita. Ianya seperti bonus. Sama macam aktor/aktres yang cantik dan tampan.

Banyak lagi faktor lain untuk berjaya dalam hidup. Usaha dan nasib antara yang tergolong di dalamnya. Lantas kita lebih gemar menukarkannya kepada rezeki mahupun takdir. Tu la dia. Aku tak tahu sampai bila takdir aku macam nie. Hari-hari yang lepas aku kenang seperti hari yang kelam. Hari mendatang aku pandang seperti hari-hari yang kabur. Sedih mengenangkan nasib diri, mungkin juga takdirnya begini.

Kalau betul, segala usaha aku selama nie tampak hanyalah sia-sia. Aku cume berserah pada-Nya.

Sedang jari-jemariku menari ligat di keyboard, hati masih setia berlagu pilu.

6 comments:

BIDADARI KECIL said...

Sesungguhnyer Allah itu Maha Kuasa..setiap ape yg terjadi pasti ade sebab dan hikmahnyer..hny DIE yg tahu..

Berusaha la syg..jgn lupe tunduk sujud dan menadah tgn untuk berdoa pada.NYA...=)

Eppy El-Nino™ said...

rasanya,itu la yg kurang..

Unknown said...

doa kn aku skali eh..
hahaha..
nk mnyebok gk nih..
bro...
elek bro..
rezeki 2 kt mane2 pown ader...
cume tggu mase n wak2 jew...
ko wat elek jew bro...
2 sume dugaan 2 bro...

wahhh...
diri sendiri pown tkontang kanting ag nih...
nk nasihat kn org plak..
hehe...
ah gua langgar jew beb...
haha
pe yg penting skang nih..
wat elek jew k..
hehe...
:)

da lame nih x men futsal...
ble nk g men ag nih...
x pe nnt kte set len k..
pape lu contact je gua..
haha...
chow...

***wat elek jew k***hehe...

x said...

ayat2 kamu nie sastera betul...

wahhh...
panjang nyer cmnt ejad...
hahahah
betul 2...
rezeki kat mane2 jew...
insyaallah ade keje 2...
cume lom dpt je...

x said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Eppy El-Nino™ said...

ahaha..mana ada satera..yup,rezeki di mana2,x dinafikan..tp klu bukan hak kita,tetap bukan hak kita..huhuhu..