Sunday, April 19, 2009

PTD Oh PTD!

Dulu time aku study orang cakap PTD (Pegawai Tadbir dan Diplomatik M41) adalah satu post yang susah nak dapat. Banyak liku-liku dan halangan sebelum dapat jadi seorang PTD. Tapi dalam pada waktu yang sama jugak, PTD nie dikatakan satu kerja yang agak best dari segi gaji dan kedudukannya. Hurmmm, best macam mana tue aku x tau laa pulak. Kalau dengar orang tue cakap mmg macam best.

So, masa nak abes study aku pun apply kat SPA (bukan SPA-Q yer adik-adik) tapi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Then, selepas agak lama jugak, aku dapat call-up untuk menduduki exam bagi post PTD nie. Cuak, tapi macam biasa aku tetap cool beb. Baca tip-tip berguna sket, then aku terus pergi. Gamble gila (malas sebenarnya).

Actually before this pun aku dpt call-up untuk exam PTD nie, tapi sebab aku ade big game time tue (kalau x silap lawan MU kot time tue), aku pun x pergi laa. Tapi kali nie mungkin jugak dah rezeki aku, aku pergi dan aku lulus exam tue. Yeszaaa. Aku memang suka dan bangga kerana dua sebab. First, kalau dapat kerja nie memang best gile, secure future aku. Second, sebab orang cakap exam dia susah, dan aku lepas. Hahaha, got what i'm trying to say? Anyway, aku bersyukur, alhamdulillah.

Lepas lulus exam, akan menanti pulak satu lagi ujian dipanggil PTD Assessment Center or akronim dia PAC. Yang nie aku blurr sket plus cuak banyak. Huhu, sebab kat sini banyak test personally and educationally. Ada test kepimpinan la, moral diri la, komunikasi la, macam-macam. Paling aku x suka bila ada public speaking, especially dibuat dalam English. Ada pulak debat ala parlimen la apa la, aku macam xleh bla sangat bab-bab nie. It's not because i'm English-blind, but i'm far more comfortable using Malay language.

Still, lepas tue ade interview dan kalau lepas akan ada lagi beberapa kursus-kursus PTD. Paling ngeri sebab ada possibility yang sangat besar untuk aku tinggal di luar Kuala Lumpur. Sucks. KL's heaven dude!!!

I need to think more about this. But, one thing for sure, i'll go for the PAC first and see how things goes.

I'll go....

Maybe!

3 comments:

Fazira said...

hahahah...
gembira lulus exam..tapi tak suka PAC..macam mana tu...hihi =)
all the best...
to be honest..it worst than what u think.. (saja bagi takut) hahaha...
good luck...

Eppy El-Nino™ said...

yeah..it might be..
i'll just go wit the flow..huhu,thnx ya..
=)

Tips PTD said...

tahniah sebab lulus ujian bertulis. ttg PAC, masih dalam teka teki lagi sama ada ianya kekal 1 hari ataupun kembali kepada 3 hari. apa2 pun gud luck untuk PAC anda!

http://tipsptd.com/blog/